Mindfulness

Voor wie?
Iedereen die geïnteresseerd is of baat kan hebben bij Mindfulness Based Cognitive Therapy, verder genoemd MBCT. MBCT is bewezen effectief bij recidiverende depressies, maar het is ook geschikt voor mensen die veel stress ervaren, angstig zijn, veel piekeren, slecht kunnen ontspannen of bijvoorbeeld slecht slapen.

Doel van de training
- Bewustwording van lichamelijke gewaarwordingen, gevoelens en gedachten.
- Leren op een andere manier met deze gewaarwordingen, gedachten en gevoelens om te gaan. Met name om ongewenste gevoelens en gedachten met bewuste aanvaarding en erkenning tegemoet te treden.
- Leren hoe het beste gereageerd kan worden op alle onaangename gedachten, gevoelens en situaties.

Methode
MBCT- training volgens het boek Zindel V. Segal, J. Mark G. Williams, John D. Teasdale -Mindfulness en cognitieve therapie bij depressie. De eerste vier sessies staan in het teken van bewustwording door middel van onder andere aandachtsoefeningen, ademhalingsruimte en bodyscan. In de laatste vier sessies wordt er aandacht besteed aan het omgaan met onaangename momenten door toelaten en loslaten en zelfcompassie. Wij maken gebruik van het volgende werkboek: John Teasdale, Mark Williams & Zindel Segal – Mindfulness oefenboek.

Deelnemers moeten voorafgaande aan de training het werkboek hebben aangeschaft. Er wordt van deelnemers verwacht dat ze thuis oefenen.

Wanneer?
De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2 uur en zal plaatsvinden op maandagochtend van 9.30 uur tot 11.30 uur. De training van dit najaar is begonnen op maandag 1 oktober 2018.
Data: 1 oktober, 8 oktober, 15 oktober, 29 oktober, 5 november, 12 november, 19 november en 26 november 2018.

De training start bij 6 deelnemers. Er kunnen maximaal 12 deelnemers meedoen.